23 Haziran 2011 Perşembe

Çarlık Rusya döneminde nam salan Bal’ın hası ile Patates’in kumlusu Bardız’a küsmüş... Yedinci yazı

23 Haziran 2011, Bardız. Bugün üçüncü yazı.

Bir önceki yazıda bal konusuna girdim.

Sosyal tarih ve üretim tarihi dedim...

Pazar ekonomisi tarihi açısından bir ürünü, balı keşif masasına aldım.

Salt Şenkaya topraklarını kapsamıyor bu odak konu.

Çıkış noktası olarak Kars Platosu’u var...

Tarihte varış noktası olarak Türkiye’yi kapsayan bir de örnek verdim bal ve arıcılık konusunda.

Çarlık Rusya döneminden doğan ve bal üretimi ile ilklerden olan bir örnek çift var, dedim.

O dönem "kör kovan" denilen teknikle işe başladıklarını biliyoruz.

Mahbube Hanım ile Şerif Ağa’yı tanıttım.

Ardılı oğullarından, Şenocaklardan söz ettim.

O yıllarda böyle kapsamlı arıcılıkla Bardız tarihine ün veren bal, bugün ne oldu, dedim.

Merak ve ilgi bu ya, bu konunun, şöyle ki bu topraklarda bal’ın geleceği var mı diye düşe yattım.

Kısacası bu konuya takıldım kaldım.

Şenkaya İlçesi Tarım Müdürü Sayın Hamza Sapar’a bu konuda sorular yönelttim.

Bununla yetinmedim, Şenkaya İlçesi Belediye Başkanı Sayın Görbil Özcan’a bu konuyu sordum.

Daha sonra Erzurum İli Daimi Encümen Üyesi Sayın Mehmet Adak ile söyleştik.

Dördüncü olarak Bardız Muhtarı Sayın Mehmet Emin Çakmur ile konuyu işledik.

Bu değerli dört yetkili ağız birliği değil, gönül birliği etmiş gibi bu yörenin balından söz ettiler.

Bu topraklarda yetişen çiçeklerin çeşitliliği, zenginliği, biricik oluşları öne çıktı.

Pek kısa zamanda bu bölgede bal konusu silkelenip kendisine dönecek denildi.

Bal ve arıcılık küstüğü yuvasına geri dönecek.

Bu satırların yazarı olarak beni de coşturdu bu konu.

Şöyle ki Mahbube Nine ve Şerif Dedenin mezarlarının yakınında bir yerde bir düşe saplandım.

Buralarda arıcılık yapmak gibi bir romantizme bile yakalandım inanın...

Arılar yeni kuşak oğullarını burada verecek gibi görünüyor, benden söylemesi.

Hani kahin, bilici olduğumu ileri sürecek değilim.

Fakat anlaşılan buralarda arıcılık ve bal için yeni bir sayfa açılacak...

Bal ve arıcılk, daha uzun süre keşif masamızın gündemini dolduracak.

Şenkaya, Bardız, Soğanlı Dağları, Kars Platosu'nu da aşarak, bal tarihi ile anılacak belki de...

Sözü burada balla kesiyorum.

Keşif masasını hayvancılık konusu için açıyorum.

Süt, et, peynir, yoğurt, kaymak... Meraklısı için "kuymak" da yapılıyor...

Sevgi içtenlik...

Tekin SonMez,

23 Haziran 2011,

Bardız, Şenkaya, Erzurum

Fotoğraflar yayın sırasıyla
1)Şenkaya İlçesi Belediye Başkanı Görbil Özcan ve Bardız Muhtarı Mehmet Emin Çakmur yanyana
2)Şenkaya İlçesi Tarım Müdürü Hamza Sapar
3)Erzurum İli Daimi Encümen Üyesi Mehmet Adak

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder